3 min read

Cesta k úspechu? Uveriteľnosť! Nepodľahnite vábeniu trendov, nelíškajte sa čitateľom, hovorí Pavel Chlouba

Cesta k úspechu? Uveriteľnosť! Nepodľahnite vábeniu trendov, nelíškajte sa čitateľom, hovorí Pavel Chlouba
Foto: Pixabay

Na knihu musí autor dorásť!

A to najmä ak ide o literatúru, ktorá chce priniesť odborné znalosti čítavou formou. O to viac tu platí, že autor či autorka musí byť vo svojej oblasti doma, upozorňuje „píšuci záhradník“ Pavel Chlouba.

„Radím začínajúcim autorom, aby začali písať knihu až vtedy, keď k nej dozrejú. Ak je to naopak, pozná sa to,“ hovorí. Kníh, čo majú pekný obal, no obsah pokrivkáva, je podľa neho, žiaľ, veľa. Samozrejme, nikto nechce čítať nudné lajstrá, no ani najkrajšie fotografie a ilustrácie nezachránia dielko, za ktorým nie sú skúsenosti.

Ďalšou pascou sú témy, čo letia a tiež chuť za každú cenu sa zapáčiť ľuďom – teda písať to, čo si čitatelia žiadajú, varuje Pavel. Skôr či neskôr sa to ukáže. Kľúčom k úspechu je podľa neho byť autentický – uveriteľný, a písať to, čo sami poznáte alebo ste vyskúšali či zažili.

Tak, tak...

A ako uspieť v knižnom svete?

„V pokojnom tempe,“ odpovedá Pavel.

A ako na to?

Základom je kvalitný obsah, správny mix pokory a sebavedomia, otvorenosť novému i rešpekt k ľuďom! Alebo akoby povedal Pavel: „Byť vážny keď sa vážnosť očakáva a vtipný, keď sa to hodí!“. A to myslím, že jemu ide. Nielen v rozhlase, ale i na papieri či s fotoaparátom v ruke!

Nech sa páči, Pavel Chlouba!

Čo by Ste poradili začínajúcej autorke/autorovi pri písaní prvej knihy?

„Na začiatok krátke vysvetlenie, nie som čistokrvný spisovateľ – moje hlavné povolanie i poslanie je o dosť iné. Som záhradník a moje zatiaľ dve vydané knihy (a jedna pripravovaná ) sú inšpirované výhradne mojou profesiou.

Vďaka nej je v mojej knižnici veľa kníh, ktoré ma zaujali nadpisom alebo hlavnou témou. Niektoré z nich sú pre mňa kľúčové, iné sklamaním. Je to preto, že niektoré knihy vyšli zo skúseností, iné iba z túžby napísať knihu. Tie druhé sú bohužiaľ pomerne časté.

Pavel Chlouba (1967) je záhradník, fotograf, publicista, lektor, bloger. Žije v Českej republike, pochádza z Bratislavy. Debutoval v roku 2018 knihou záhradníckych fejtónov Na začátku byl rýč. Vlani mu vyšla výpravná kniha o záhradníckom cestovaní Setkání v zahradách. Aktuálne píše tretiu knihu. Foto: Archív PCH

Tým sa možno  trochu komplikovane dostávam k odpovedi. Týmto radím začínajúcim autorom, aby začali písať knihu až vtedy, keď k nej dozrejú. Ak je to naopak, pozná sa to.“

Akých chýb sa pri písaní vyvarovať?

This post is for subscribers only