Ahoj. Som Zdenka Kollárová

... a toto je môj blog o písaní a všetkom okolo. Teda o knihách svojich i cudzích.

Práve tu sa chcem podeliť o svoje náhľady na literatúru a ťažkosti, s ktorými pri písaní zápasím. No i o to, že to zďaleka nie je vyhratý zápas, keď sa (konečne) podarí dielo dopísať. Zverejniť sa chystám i doteraz nepublikované písačky (časom). Podelím sa tiež so skúsenosťami ako a či sa mi podarilo dostať svoje diela na papier.

Writerion čítaj /ˈraɪtɪərɪən/ alebo /writerion/. Podstatné meno označujúce spisovateľský vesmír. Odkazuje na priestor venovaný knihám a písaniu.

Keď som - presne na svoje narodeniny - v januári 2008 robila pohovor do denníka Sme, spýtali sa ma, čím chcem byť, keď vyrastiem. „Spisovateľkou,” odpovedala som.

Trvalo mi ďalších takmer 14 rokov, kým som sa k tomu priblížila. A nielen tak, že pozerám z diaľky, ale (takmer) naozaj. Moja prvá dystopická novela je napísaná. Čaká na editorku či editora a hľadá si vydavateľstvo.

Prečo dystópia? Popravde práve čosi vzdialené v budúcnosti dovoľuje nielen troška uletieť, byť osobná, ale i otvoriť témy, o ktorých sa síce hovorí, no akosi sa debata za posledné roky (desaťročia) veľmi nepohla.

Foto: Milan Mynář

Bio alebo krátko o mne

Narodila som sa v Žiline, no poznám ju len z návštev starkých, keďže ako jednoročná som sa odsťahovala na juh. Na ďalších dvadsaťjeden rokov som zakotvila v malebných Šuranoch. Vyštudovala som krajinné inžinierstvo na SPU v Nitre, kde niektoré predmety začínali (a myslím i začínajú vo veľmi skorých ranných hodinách). Nasledoval postgraduálny program environmentálna politika v anglickom jazyku. Štúdium som ukončila doktorátom v odbore Prognostika na SAV.

Práve v tých rokoch som najviac cestovala a vyskúšala som si aj život v Holandsku. Konkrétne v Maastrichte. Za zmienku stojí i workshop v delte Dunaja, Berlín, Paríž a milovaný Lisabon.

Po návrate som sa pokúsila robiť vedu. Po rôznych peripetiách (ste príliš pekná a príliš mladá na vlastný výskum, článok - doplňte si čokoľvek) som s tým sekla.

Vedeckú kariéru som v roku 2008 vymenila za médiá. Presnejšie redakciu ekonomiky denníka Sme. tu som začala poriadne písať, lebo hoci počas vedeckej dráhy som napísala tony textu, skutočné výzvy prišli až tu. a kým predtým ma karhali, že píšem príliš jednoducho, zrazu boli moje vety naopak zložité. Práve v Sme som sa naučila pravidlá novinárskeho remesla, ktoré som dodržovala aj po odchode a ktoré som učila neskôr i ľudí, čo patrili do „mojej” redakcie.

Písala som pre portál Ženy v meste, vyskúšala som si i prácu editorky v Novom čase. V roku 2017 som nastúpila do redakcie ekonomiky v denníku Pravda. Tú som viedla od februára 2020 až do konca júna 2021.

Žijem v Modre a mám troch synov.